Iepziekte in Zaanstad

27 mei 2026, 08:34

Bomen zijn belangrijk voor een fijne en gezonde stad. Ze houden water vast, geven schaduw bij hitte en brengen natuur en sfeer in de wijken. Wij controleren dan ook of onze bomen gezond zijn. Helaas kunnen bomen net als mensen ziek worden. Zo hebben we ontdekt dat een aantal iepen in het Noordsterpark in Wormerveer de iepziekte heeft.

De iepenspintkever, die een schimmel bij zich draagt, veroorzaakt deze ziekte. Als reactie op de schimmel sluit de boom vaten af. Daardoor stopt de sapstroom. Hierdoor verwelken eerst de bladeren in de top, later hele takken en tenslotte de hele boom. Uiteindelijk gaat de boom hier dood aan. Dat gebeurt soms al binnen enkele weken.

We vervangen gekapte bomen

De iepziekte is besmettelijk. Zieke bomen zijn helaas niet te genezen.  Daarom moeten we de zieke bomen zo snel mogelijk kappen. Zo voorkomen we dat de iepziekte zich snel verspreidt naar gezonde bomen. Voor de zieke bomen die we moeten kappen, planten we nieuwe bomen terug.

Zieke boom?

Ziet u een boom die ziek is of last heeft van een plaag? Maak dan een melding. Door snel in actie te komen kan een boomziekte of plaag zich niet verder verspreiden.