Wet open overheid (Woo)
Iedereen heeft recht op informatie van de overheid. De Wet open overheid (Woo) regelt welke overheidsinformatie openbaar is en hoe iemand die kan opvragen. Door de Woo moet duidelijker worden wat de overheid doet en waarom. Overheidsinformatie is openbaar, behalve als er een reden is waarom dat niet kan.
U kunt al veel informatie vinden via de Woo-index, een landelijke zoekmachine die helpt bij het vinden van informatie die door de overheid is gepubliceerd.
Ook kunt u hier kijken voor informatie:
- Zaans Bouwarchief (afgegeven vergunning)
- Zaans Bodemloket
- Gemeentearchief Zaanstad (historische documenten)
Afgehandelde Woo-verzoeken
Op deze pagina kunt u nu ook afgehandelde Woo-verzoeken vinden. Klik op de knop hieronder. We doen ons best om alle afgehandelde Woo-verzoeken hier te plaatsen. Een compleet overzicht is beschikbaar vanaf het vierde kwartaal van 2024.
Daarnaast bekijkt u hier de afgehandelde Woo-verzoeken van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
U kunt 3 dingen doen:
Informatieverzoek
Wilt u informatie die alleen voor u belangrijk is? Bijvoorbeeld voor het indienen van een klacht of bezwaar? Dan kunt u een informatieverzoek indienen. De informatie wordt dan niet openbaar gemaakt.
Bellen
Twijfelt u nog over wat u nodig heeft? Of u wilt weten wat voor soort verzoek u het beste kunt doen? Laat dan een contactverzoek achter. De Woo-contactpersoon belt u binnen 2 werkdagen terug. Kunnen wij u niet bereiken? Dan ontvangt u een e-mail om te vragen wanneer het u wel uitkomt. Of u ontvangt direct de gevraagde informatie.
Woo-verzoek
Zoekt u documenten die nog niet openbaar beschikbaar zijn? Dan kunt u online een Woo-verzoek indienen. De documenten die u dan opvraagt en ontvangt, worden uiteindelijk ook online gepubliceerd en mogen ook aan anderen gegeven worden.
U kunt ook schriftelijk een Woo-verzoek indienen:
Gemeente Zaanstad
Ter attentie van: het Woo-coördinaat
Postbus 2000
1500 GA Zaandam
De overheid maakt informatie niet openbaar als openbaarmaking grote nadelen heeft of gevaar oplevert. Bijvoorbeeld voor de samenwerking binnen de regering of voor de veiligheid van de staat. Ook vertrouwelijke gegevens van bedrijven blijven geheim, net als privacygevoelige gegevens (bijvoorbeeld medische gegevens of informatie over iemands geloof of seksuele voorkeur). En wettelijke identificatienummers, zoals BSN of onderwijsnummer, krijgt niet iedereen.
Informatie wordt ook niet openbaargemaakt als dat te grote nadelen zou hebben voor andere belangen, zoals:
- de betrekkingen van Nederland met andere landen of internationale organisaties;
- de economische of financiële belangen van de overheid;
- de opsporing en vervolging van strafbare feiten;
- de controle en toezicht door de overheid;
- de persoonlijke levenssfeer (privacy);
- de bescherming van concurrentiegevoelige bedrijfsgegevens;
- de bescherming van het milieu;
- de beveiliging van personen en bedrijven en het voorkomen van sabotage;
- het goed functioneren van de overheid;
- onevenredige benadeling van een ander belang (dat is alleen zo in bijzondere gevallen).
- U doet via de website of per brief een verzoek. Zorg ervoor dat u zo nauwkeurig mogelijk omschrijft wat u wilt hebben (onderwerp, tijdsperiode, welke soort documenten etc.). Graag ontvangen wij ook uw telefoonnummer.
- U ontvangt een ontvangstbevestiging in uw mailbox of per brief.
- Is uw verzoek nog niet helemaal helder, dan nemen wij (het liefst telefonisch) contact met u op. We kunnen dan persoonlijk bespreken wat u precies wilt.
Vaak gaat de behandeling van uw aanvraag sneller als we u telefonisch kunnen bereiken. - Vraagt u documenten op over een andere organisatie of een ander persoon (derde(n))? Dan moeten wij die derde(n) vragen om toestemming om die documenten te verstrekken (zienswijze). De derde heeft daar 2 weken de tijd voor. We zetten de behandeling dan 2 weken stil (opschorting).
- Geeft de derde toestemming, dan halen we de opschorting eraf en behandelen we uw verzoek verder. Geeft de derde geen toestemming, dan kan de gemeente toch beslissen om de documenten openbaar te maken. De derde krijgt dan nog de tijd om bezwaar te maken. U krijgt die documenten mogelijk pas later of uiteindelijk niet, als het bezwaar van de derde gegrond wordt verklaard.
- Binnen 4 weken moeten wij een beslissing nemen en de gevraagde documenten openbaar maken. We mogen die termijn met 2 weken verlengen. Natuurlijk kunnen we in overleg met u ook andere afspraken maken.
- U ontvangt de beslissing en de documenten per e-mail of per brief.
- Bent u het niet eens met de beslissing, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
Beslist de gemeente niet op tijd op uw verzoek? Dan kunt u via onderstaand formulier de gemeente vragen om binnen uiterlijk 2 weken alsnog een besluit te nemen. Dit heet een ingebrekestelling.
Online ingebrekestelling van de gemeente indienen (Woo)
De dwangsomregeling geldt niet voor Woo-verzoeken, zie artikel 8.2 Woo: geen dwangsom tijdig beslissen; Paragraaf 4.1.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing op besluiten op grond van deze wet en op beslissingen op bezwaar tegen deze besluiten.
De Woo wordt in stappen uitgevoerd. Er zijn in de wet verschillende informatiecategorieën vastgesteld. De gemeente werkt nu aan de verplichte onderdelen zoals openbaarmaking, verbeteren van de informatiehuishouding en aan het verbeteren van het zoeken en vinden van informatie.
Naast informatieverstrekking op verzoek (passief) wordt in fases ook op eigen initiatief meer informatie openbaar gemaakt (actief). Op dit moment kunt u al een deel van de verplichte Woo-informatie digitaal vinden. Het is de bedoeling dat alle informatie straks op 1 centrale plek, via de Woo-index vindbaar is. Hieraan wordt nog gewerkt. In de Woo-index wordt op een later te bepalen datum alle verplichte informatiecategorieën beschikbaar gesteld.