Problemen met verhuurders
Houdt een verhuurder of bemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kunt u als huurder of woningzoekende een melding maken bij het Meldpunt Problemen met verhuurders.
Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. In deze wet staan de regels waar een verhuurder of bemiddelaar zich aan moet houden. Doen zij dit niet, dan mag de gemeente hierop handhaven. Handhaving kan gaan om een waarschuwing, maar kan ook leiden tot een boete. Op 1 juli 2024 ging ook de Wet betaalbare huur in, waardoor er regels bij zijn gekomen.
De gemeente werkt voor het meldpunt samen met stichting !WOON. Het maken van een melding kunt u doen via de website van !WOON, door te klikken op onderstaande button:
U kunt een melding maken bij het Meldpunt als:
- U niet wordt gekozen als huurder omdat u gediscrimineerd wordt.
- De verhuurder u bang maakt of bedreigt.
- De verhuurder een waarborgsom vraagt van meer dan 2 maanden huur.
- U aan de verhuurder of makelaar bemiddelingskosten moet betalen.
- De verhuurder te hoge of foute servicekosten vraagt.
- De huurprijs van de woning te hoog is volgens het puntensysteem.
- De verhuurder u geen schriftelijk huurcontract geeft.
Het huurcontract geen informatie geeft over:
- Uw rechten en plichten bij de huur van de woning.
- De hoogte van een waarborgsom (als die gevraagd wordt) en wanneer u het bedrag weer terugkrijgt als het contract stopt.
- De puntentelling waar de huurprijs op gebaseerd is.
- Hoe u de verhuurder kunt bereiken.
- Hoe u het meldpunt Problemen met verhuurders kunt bereiken.
U kunt uw klacht of vraag op verschillende manieren doorgeven:
– Online via de website van !WOON;
– Telefonisch via 020 52 30 130;
– Tijdens het inloopspreekuur in de Bieb in Zaandam, elke maandag tussen 14:00 uur en 16:00 uur
!WOON zoekt met u naar een oplossing en geeft de klacht, als dit kan, door aan de gemeente voor handhaving.
De regels waar verhuurders en bemiddelaars zich aan moeten houden zijn:
- U mag de huurder niet discrimineren, u moet een heldere en transparante selectieprocedure hebben.
- U mag de huurder niet intimideren en bedreigen.
- U mag maximaal het bedrag van de hoogte van twee maanden huur vragen voor de waarborgsom.
- U mag geen bemiddelingskosten bij de huurder in rekening brengen.
- U mag geen onjuiste of te hoge servicekosten in rekening brengen.
- U moet de juiste huur berekenen, volgens het puntensysteem.
U moet uw verhuurder een schriftelijke huurovereenkomst geven, waar in moet staan:
- De rechten en plichten van de huurder.
- De hoogte van een eventuele waarborgsom en de termijn waarop deze terugbetaald wordt bij beëindiging van de huurovereenkomst.
- De opbouw van de huurprijs, op basis van het puntensysteem.
- Uw contactgegevens.
- De contactgegevens van het Meldpunt Problemen met verhuurders.
Als u verhuurt aan arbeidsmigranten, gelden ook de volgende regels:
- U mag het dienstverband niet koppelen aan de huurovereenkomst.
- U moet de huurovereenkomst aanbieden in een taal die de arbeidsmigrant machtig is.
Meer informatie hierover, vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Als u huurt bij een woningcorporatie mag u ook een melding maken bij het Meldpunt Problemen met Verhuurders. De gemeente mag niet handhaven op meldingen over corporaties. We raden u daarom aan om contact op te nemen met de woningcorporatie en daar een klacht in te dienen. Dit kan online op de website van de woningcorporatie. Bent u na het afhandelen van de klacht nog niet tevreden, dan kunt u uw klacht ook indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van uw woningcorporatie. Informatie over de klachtenprocedure en de klachtencommissie kunt u vinden op de website van de woningcorporaties. De Zaanse woningcorporaties zijn Eigen Haard, Parteon, Rochdale, Woonzorg Nederland, Wormer Wonen of ZVH.
Bij het Meldpunt Problemen met verhuurders kunt u het melden als een verhuurder zich niet aan de regels van de Wet goed verhuurderschap houdt. Ook als de huurder een arbeidsmigrant is. Voor het verhuren aan arbeidsmigranten gelden aanvullende regels:
– Het huurcontract en het arbeidscontract aan elkaar gekoppeld zijn.
– Het huurcontract in een taal is die de huurder niet begrijpt.