Overlijden aangeven
Aangifte doen van het overlijden van een persoon is verplicht. Meestal doet de uitvaartondernemer de aangifte bij de gemeente. De gemeente registreert dan het overlijden en maakt een overlijdensakte. Ook wordt toestemming voor het begraven of cremeren opgemaakt. Een afschrift van de overlijdensakte hebt u soms nodig om bij instanties aan te tonen dat iemand is overleden.
In bijzondere situaties kan de gemeente ook een akte opmaken:
- als er sprake is van een ‘rechtsvermoeden van overlijden’ (als een persoon vermist is)
- als een kindje levenloos geboren is
Aangifte doen
Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden, maar nabestaanden kunnen dit ook doen. Aangifte van overlijden moet binnen 6 werkdagen na het overlijden, omdat de uitvaart volgens de wet binnen 6 werkdagen moet plaatsvinden. Aangifte van overlijden kan digitaal of op afspraak aan de balie. Lees hiervoor onderstaande informatie zorgvuldig door.
Aangifte van overlijden kan digitaal door te mailen naar overlijdensaangifte@zaanstad.nl. Als bijlage moeten alle documenten (zie hieronder bij ‘wat heb ik nodig voor de aangifte?’) worden meegestuurd. Belangrijk is hierbij een kopie van het legitimatiebewijs van de persoon die de aangifte doet mee te sturen. Vermeld ook de contactgegevens (adres en telefoonnummer) van deze persoon.
De originele documenten stuurt u daarna per post naar:
Gemeente Zaanstad
t.a.v. afdeling Burgerzaken
Postbus 2000
1500 GA Zaandam
De gemeente Zaanstad stuurt vervolgens het uittreksel en verlof (en eventueel het uitstel) per e-mail naar de aangever. De originelen worden per post nagestuurd.
Aangifte kan ook in persoon aan de balie worden gedaan. Hiervoor kunt u een afspraak maken in de online agenda. Kunt u niet binnen 6 dagen bij ons terecht? Bel dan om een afspraak te maken via telefoonnummer 14 075.
Als u aangifte van overlijden doet, heeft u het volgende nodig:
- Een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart van de persoon die de aangifte doet
- De overlijdensverklaring van een arts (de A-verklaring)
- Als deze aanwezig is: de B-envelop. De B-envelop is voor het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hierin zit een formulier waarop de arts het overlijden heeft vastgesteld en vermeld wat de doodsoorzaak is. De envelop is gesloten en mag u niet openmaken.
- Vindt de uitvaart pas na 6 dagen plaats? Dan is uitstel van begraven/cremeren nodig. Dit vraagt u aan bij de aangifte. Hiervoor moet u een verklaring van de arts meesturen. Hierin geeft de arts aan dat er geen medische bezwaren zijn tegen het uitstellen van de uitvaart.
Stuurt u de aangifte per e-mail? Vermeld dan ook het telefoonnummer en adres van de persoon die aangifte doet. Het originele uittreksel en verlof ontvangt u per post. Stuur ook zelf de originele documenten per post naar het postadres van het Stadhuis.
Het aangeven van een overlijden is gratis. Voor diverse instanties of voor een uitstel van begraven/cremeren kan een afschrift van de overlijdensakte nodig zijn. Deze kost € 15,70.
Als de persoon niet binnen 6 dagen begraven of gecremeerd kan worden, heeft u uitstel van begraven/cremeren nodig. Dit uitstel kost € 22,50.
Als een inwoner van Nederland in het buitenland overlijdt, dan moeten de nabestaanden dit melden bij de gemeente waar de overledene woonde tot het overlijden. Woonde de overledene in de gemeente Zaanstad, dan kunt u een afspraak maken voor het inleveren van buitenlandse brondocumenten.
Naar de afspraak moet u het volgende meenemen:
- Een kopie van uw geldige paspoort of identiteitskaart
- De overlijdensakte uit het betreffende land, in sommige gevallen met een legalisatie. Als de overlijdensakte is opgesteld in een andere taal dan Nederlands, Duits, Engels of Frans, dan moet de akte vertaald worden door een beëdigd vertaler.
Kunt u niet op korte termijn terecht of heeft u vragen? Bel dan naar 14 075 en vraag naar de Burgerlijke Stand.
Als een naaste overlijdt, dan komt er veel op u af. Van het organiseren van de uitvaart, het afwikkelen van de administratie en het regelen van de belastingzaken. Terwijl u daar waarschijnlijk nog niet eens aan wilt denken, laat staan regelen. Om het voor nabestaanden makkelijker en overzichtelijker te maken, is de Belastingdienst een campagne gestart. Hierin bieden ze nabestaanden hulp, zoals een checklist die ingevuld kan worden op hun persoonlijke situatie.
Op de website van Rijksoverheid vindt u een checklist met dingen die u moet regelen met de Rijksoverheid, gericht op uw persoonlijke situatie.