Trouwen en geregistreerd partnerschap
Met een huwelijk of geregistreerd partnerschap leggen u en uw partner de relatie officieel vast bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Meer informatie vindt u via de website van Rijksoverheid.
Woont u beiden niet in de gemeente Zaanstad?
Dan raden wij u aan contact op te nemen met een andere gemeente. Vanwege drukte kan het erg lang duren voor u aan de beurt bent.
Melden
Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, dan moet u dit melden bij de gemeente. Deze melding kunt u maximaal 1 jaar en uiterlijk 8 weken van tevoren doorgeven. Vroeger noemde men deze periode de ‘ondertrouw’.
Gratis
- Kan alleen als minimaal 1 persoon in de gemeente Zaanstad woont.
- Vindt plaats in een kamer op het stadhuis (niet in de trouwzaal).
- Er mogen maximaal 2 getuigen bij zijn, verder geen gasten.
- Er wordt geen persoonlijk woordje gehouden.
- Er is vooraf geen contact met de trouwambtenaar.
- Vindt plaats op woensdag of donderdag om 8:30 uur.
- Houdt u rekening met een wachttijd van minimaal 5 maanden.
Eenvoudig
- Vindt plaats in de trouwzaal.
- Wordt voltrokken door een toegewezen ambtenaar van de burgerlijke stand.
- U mag, naast uw getuigen, maximaal 60 gasten meenemen.
- Er wordt geen persoonlijk woordje gehouden.
- Vindt plaats op woensdag of donderdag om 9:00 uur tegen gereduceerd tarief.
Standaard
- Vindt plaats in de trouwzaal of op een door u gekozen locatie.
- Wordt voltrokken door een toegewezen of door u gekozen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
- U mag het aantal gasten mee nemen zoals de locatie aangeeft (in de trouwzaal passen maximaal 60 gasten).
- Er is ruimte voor een persoonlijke toespraak. Hiervoor neemt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt, ongeveer 2 weken voor de huwelijksdatum telefonisch contact met u op.
- Elk tijdstip op maandag tot en met donderdag, tarief afhankelijk van de dag en het tijdstip.
Als u kiest voor een standaard huwelijk, kunt u in de trouwzaal in het stadhuis of op een andere vrije huwelijkslocatie trouwen.
Trouwen in de trouwzaal
U kunt maximaal 60 gasten uitnodigen voor een huwelijk in de trouwzaal in het stadhuis. Wilt u de trouwzaal eerst eens zien? Neem dan contact op met de afdeling huwelijkszaken via telefoonnummer 14 075.
Voor bruidsparen is een parkeerplaats ter beschikking gesteld onder het busstation zodat u met behulp van de lift het Stadhuisplein kan bereiken. De parkeerplaats is alleen voor bruidsparen die betaald trouwen. U ontvangt een ontheffing van afdeling Burgerzaken, die u tijdens de ceremonie zichtbaar in de auto moet leggen.
Vrije huwelijkslocatie
U kunt een eigen trouwlocatie in de gemeente Zaanstad uitkiezen. De eigenaar van de locatie moet hier wel toestemming voor geven. De locatie die u kiest moet aan een aantal voorwaarden voldoen (zie document ‘verzoek aanwijzen vrije locatie’). Het formulier om de vrije locatie aan te wijzen voor uw huwelijk, moet u minimaal 8 weken voor het huwelijk/geregistreerd partnerschap indienen. U krijgt de definitieve beslissing thuis gestuurd.
Aan het beoordelen en aanwijzen van een vrije locatie zijn kosten verbonden. De prijs is inclusief de huwelijks-/partnerschapsvoltrekking. U vindt de kosten in de prijslijst. Het is mogelijk dat de locatie zelf extra kosten in rekening brengt.
Om een wijziging door te geven voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap moet u minimaal 2 weken van tevoren persoonlijk langskomen. U kunt:
- De locatie binnen de gemeente Zaanstad wijzigen.
- De dag of het tijdstip wijzigen.
- Aangeven dat u in een andere gemeente wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap aan wilt gaan. U moet zelf de andere gemeente laten weten dat u daar wilt trouwen/geregistreerd partnerschap aan wilt gaan.
Wijzigingen kunnen ervoor zorgen dat u extra kosten krijgt. Bijvoorbeeld omdat de prijzen van andere locaties en tijdstippen duurder zijn. Het kan natuurlijk ook zijn dat u geld terug krijgt.
Voor het doorgeven van een wijziging neemt u contact op met de afdeling huwelijkszaken via telefoonnummer 14 075.
Een trouw- of partnerschapsboekje is een ceremonieel document. Het heeft geen officiële status zoals een akte.
In een boekje staan de persoons- en huwelijksgegevens van het paar. Ook is er ruimte voor vermelding van kinderen, getuigen, kerkelijke plechtigheden en overlijdensgegevens.
U kunt een nieuw trouw- of partnerschapsboekje aanvragen in de gemeente waar u getrouwd bent. U moet een geldig legitimatiebewijs overleggen.
De kosten voor een nieuw trouw- of partnerschapsboekje en voor een inleg vindt u hieronder in de prijslijst.
Trouwboekjes zijn er in de kleuren bruin, zand, wit, taupe, roze, blauwzwart en blauw.
Het omzetten van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk kan in elke Nederlandse gemeente. De omzetting kan aan de balie plaatsvinden maar u kunt ook kiezen voor een ceremonie op een trouwlocatie. U heeft geen getuigen nodig voor de omzetting. Voor de omzetting kunt u het contactformulier invullen. De gemeente belt u dan terug om een afspraak te maken.
Woont u beiden niet in de gemeente Zaanstad?
Dan raden wij u aan contact op te nemen met een andere gemeente. Vanwege drukte kan het erg lang duren voor u aan de beurt bent.
Benodigdheden
- een geldig legitimatiebewijs van beiden
- een partnerschapsakte als het geregistreerd partnerschap in een andere gemeente heeft plaatsgevonden
U bent vrij om te trouwen waar u wilt, of dit nu uw woongemeente is of andere Nederlandse gemeente of in het buitenland.
Wilt u trouwen in andere Nederlandse gemeente?
Wilt u in een andere Nederlandse gemeente trouwen of een partnerschap aangaan? Dan kunt u uw voorgenomen huwelijk/partnerschap melden bij die betreffende gemeente. Bent u pas getrouwd of een partnerschap aangegaan in een andere gemeente? Dan krijgt de gemeente waar u woont daar automatisch bericht van.
Wilt u trouwen buiten Nederland?
Wilt u in het buitenland trouwen? Neemt u dan contact op met de ambassade van het land waar u wilt gaan trouwen. De ambassade laat u weten aan welke voorwaarden u moet voldoen en welke documenten u nodig heeft. Soms is bijvoorbeeld een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. Meer informatie over trouwen in het buitenland kunt u vinden op Trouwen | NederlandWereldwijd. Vergeet niet om na uw huwelijk in het buitenland uw buitenlandse huwelijksakte bij uw woongemeente te laten registreren.
Als u in het buitenland getrouwd bent, moet u dit doorgeven aan uw woongemeente. De gemeente registreert uw huwelijk in de Basisregistratie Personen (BRP), zodat Nederlandse instanties op de hoogte zijn van uw huwelijk.
Hiervoor maakt u een afspraak inleveren buitenlandse brondocumenten. De registratie van uw huwelijk is gratis.
Benodigdheden
- Originele huwelijksakte (geen kopie)
- Geldig identiteitsbewijs
- Verklaring-inschrijving-buitenlands-huwelijk-of-partnerschap. De verklaring is alleen nodig als 1 van u beiden niet de Nederlandse nationaliteit heeft en geen verblijfsdocument voor onbepaalde tijd (verblijfsdocumenten II en IV) en geen verblijfsdocument EU recht heeft. U moet de verklaring allebei ondertekenen.
Legaliseren en vertalen van documenten
Soms moet u documenten eerst laten legaliseren. Op de website van de Rijksoverheid leest u daar meer over.
Zijn de documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans opgesteld? Dan is ook een vertaling door een beëdigd vertaler in Nederland nodig.
Een bekende of ambtenaar uit een andere gemeente kan uw huwelijk voltrekken. Hiervoor moet het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad de persoon die het huwelijk gaat voltrekken voor 1 dag benoemen. U kunt dit aangeven bij het maken van een afspraak voor uw huwelijk.
Benodigdheden
U neemt mee:
- het volledig ingevulde formulier voor het verzoek voor een eigen ambtenaar (hieronder te downloaden), ondertekend door het bruidspaar en door de persoon die het huwelijk gaat voltrekken
- kopie van een geldig identiteitsbewijs van de persoon die het huwelijk gaat voltrekken
- uittreksel uit de gemeentelijke basis administratie van de persoon die het huwelijk gaat voltrekken (alleen als de persoon NIET in Zaanstad woonachtig is)
Zodra de persoon die het huwelijk gaat voltrekken is benoemd door het college van B&W moet deze persoon een eed/belofte afleggen bij de rechtbank in Haarlem. De afspraak bij de rechtbank wordt door Klantcontact Burgerzaken gemaakt. Dit gaat uiteraard in overleg met betrokkene.
bijlage – formulier verzoek voor een eigen ambtenaar
Kosten
Er zijn extra kosten voor het benoemen tot 1 dag als ambtenaar van de burgerlijke stand en beëdigen bij de rechtbank te Haarlem van de persoon die het huwelijk gaat voltrekken.
Huwelijk of geregistreerd partnerschap | Prijs |
Inleg trouw- of partnerschapsboekje | € 16,60 |
Trouw- of Partnerschapsboekje | € 21,30 |
Getuige van gemeentewege (per getuige) | € 22,15 |
Eenmalige benoeming Babs | € 243,15 |
Omzetting Partnerschap in Huwelijk | € 78,85 |
Huwelijkslocatie | Dag | tijdstip tussen | prijs |
Huwelijk stadhuis | woensdag en donderdag | 09.00 – 09.30 uur | € 223,85 |
Huwelijk stadhuis | maandag tot en met vrijdag | overige tijdstippen | € 367,95 |
Huwelijk vrije locatie | maandag tot en met vrijdag | 09.00 -17.00 uur | € 485,65 |
Huwelijk vrije locatie | maandag tot en met vrijdag | 17.05 – 23.55 uur | € 607,00 |
Huwelijk vrije locatie | zaterdag | 09.00 – 17.00 uur | € 728,55 |
Huwelijk vrije locatie | zaterdag | 17.05 – 23.55 uur | € 971,35 |
Bovenstaande tarieven gelden voor zowel een huwelijksvoltrekking als voor de registratie van een partnerschap.