Uitstootvrije zones
De gemeenteraad van gemeente Zaanstad heeft op 12 november 2024 besloten de invoering van een zero-emissiezone in Zaandam uit te stellen tot 2030. De zero-emissiezones in Wormerveer en Krommenie waren al uitgesteld. Wat hier precies de gevolgen van zijn, moeten we nog onderzoeken.
Uitstel tot 2030 betekent dat Zaanse ondernemers meer tijd hebben om zich voor te bereiden op de komst van de zero-emissiezones in Zaandam, Wormerveer en Krommenie. We houden als gemeente vast aan ons doel om per 2040 een uitstootvrije gemeente te zijn. Een belangrijke stap daarnaartoe is het zorgen voor emissievrije zones in 2030. Onze ondernemers hebben ook klanten en doen ook zaken in het centrum van gemeente Amsterdam en gemeente Haarlem. Amsterdam krijgt vanaf 1 januari 2025 een uitstootvrije-zone. Haarlem op 1 juni 2025. Het is en blijft dan ook belangrijk om je als ondernemer goed te informeren over wat de zero-emissiezones voor jouw zaak (gaan) betekenen.
Het is belangrijk dat u zich goed op de komst van de zero-emissiezones voorbereidt. Als u zaken doet of klanten heeft in het centrum van Amsterdam of Haarlem, of vaak op Schiphol moet zijn, dan krijgt u al eerder dan 2030 met de uitstootvrije zones te maken.
- Amsterdam voert per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in Milieuzones en uitstootvrije zones – Gemeente Amsterdam
- Haarlem volgt op 1 juni 2025 Nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens | Gemeente Haarlem.
- Schiphol volgt op 1 januari 2026 Zero-emissiezone Schiphol | gemeente Haarlemmermeer.
Per 1 januari 2030 is het winkelgebied van Zaandam een uitstootvrije zone voor stadslogistiek. Ook voor de kernwinkelgebieden van Wormerveer en Krommenie geldt dan, dat vrachtauto’s die goederen of diensten komen leveren uitstootvrij moeten zijn.
In andere gemeenten, zoals Amsterdam, gelden al eerder uitstootvrije zones. Doet u veel zaken in Amsterdam, Haarlem of op Schiphol? Op de site Zero Emissie Stadslogistiek ziet u wat de algemene landelijke eisen en overgangsregelingen zijn voor uitstootvrije gebieden.
Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling.
Voor sommige voertuigen geldt een vrijstelling of kan er een ontheffing worden aangevraagd.
Lees meer over vrijstellingen en ontheffingen.
Heeft u een vraag of een opmerking, stuur dan een e-mail naar zes@zaanstad.nl.
Meer informatie over uitstootvrije zones:
Waarom komen er uitstootvrije winkelgebieden in Zaanstad?
Fossiele brandstoffen zorgen voor klimaatverandering. De luchtkwaliteit van steden moet verbeteren om deze voor ons allemaal leefbaar te houden. In het Nederlandse Klimaatakkoord is afgesproken de totale uitstoot van CO2 te halveren in 2030. Een van de maatregelen uit het akkoord is de invoering van uitstootvrije gebieden. Een andere reden is dat het steeds drukker wordt in winkelgebieden. Steeds vaker bepalen bestelwagens en koerierdiensten het straatbeeld. Daarom voert Zaanstad een uitstootvrije zone voor stadslogistiek in, net zoals veel andere steden in Nederland. Dit geldt alleen voor bedrijfsauto’s. Minder bestelbussen en vrachtauto’s in de winkelgebieden leidt tot schonere lucht en minder geluidsoverlast. Maar het zorgt ook voor minder opstoppingen en veiligere verkeerssituaties waardoor het prettiger wordt om te leven, wonen en winkelen in winkelgebieden.
Waarom kiest Zaanstad ervoor om in drie verschillende gebieden een uitstootvrije zone te realiseren in plaats van alleen in Zaandam?
We willen in de drie belangrijkste kernwinkelgebieden binnen de gemeente de verblijfskwaliteit verbeteren en de groeiende overlast van logistiek verkeer tegen te gaan. Het invoeren van een zero-emissie zone is daarmee een impuls om schonere en efficiëntere logistiek te stimuleren binnen deze kernen.
Waarom wel een uitstootvrije zone in Wormerveer en Krommenie maar niet in Zaandijk en Koog aan de Zaan?
In Zaandijk en Koog aan de Zaan zijn geen duidelijke kernwinkelgebieden aanwezig, zoals deze wel in Zaandam, Wormerveer en Krommenie zijn. Het inrichten van uitstootvrije gebieden heeft vooral meerwaarde in kernwinkelgebieden, omdat hier grotere volumes logistiek verkeer te vinden zijn.
Als er straks meer elektrische bedrijfsbusjes komen, zijn er dan wel genoeg laadpalen in Zaanstad?
Er is al een dekkend netwerk aan reguliere openbare laadpalen, en deze groeit mee met de vraag. Op die manier zorgen we dat er altijd voldoende laadmogelijkheden zijn voor auto’s en bestelbusjes. Daar waar u beschikt over parkeren op eigen terrein kunt u zelf met een aanbieder in zee gaan die dit voor u installeert.