Uitstootvrije zones

Vanaf 1 januari 2026 wordt het kernwinkelgebied van Zaandam een uitstootvrije zone.

Dit betekent dat bestelbusjes en vrachtwagens op benzine, diesel of gas niet meer in dit winkelgebied mogen rijden. Net als in 28 andere gemeenten in Nederland, komt in dit gebied een zogenaamde uitstootvrije zone voor stadslogistiek, ook wel zero-emissiezone genoemd. Nieuwe bestel- en vrachtwagens die gebruikt worden om goederen te vervoeren of diensten uit te voeren, moeten dan uitstootvrij zijn. Voor bestaande bedrijfsauto’s zijn er tot 2030 verschillende overgangsregelingen.

Met een uitstootvrije zone zorgen we ervoor dat de uitstoot van CO2 in winkelgebieden minder wordt. Ook draagt een uitstootvrije zone bij aan een schone luchtkwaliteit en een aantrekkelijker winkelgebied. Uitstootvrije zones is een van de maatregelen uit het landelijke klimaatakkoord om de CO2 uitstoot te verminderen.

De gemeente Zaanstad begint in het winkelgebied van Zaandam met het instellen van een uitstootvrije zone op 1 januari 2026. Op het kaartje hieronder ziet u om welk gebied het gaat.

De ervaringen die we opdoen bij het instellen van deze zero-emissiezone, gebruiken we om de invoering van de uitstootvrije zones in Wormerveer en Krommenie soepel te laten verlopen. De invoering van de uitstootvrije zones in die gebieden is daarom uitgesteld. De invoering van de uitstootvrije zones in Wormerveer en Krommenie zal in elk geval voor 2030 plaatsvinden.

Voorlopige uitstootvrije zone Zaandam

Voorlopige uitstootvrije zone Zaandam

 

Vraag een gratis en vrijblijvend adviesgesprek met de mobiliteitsadviseur aan. De mobiliteitsadviseur weet alles over subsidies, efficiënte vormen van stadslogistiek, kan u helpen met een stappenplan voor elektrisch laden en meer.

Meer informatie om u voor te bereiden op de komst van de uitstootvrije zones in Zaandam

Vanaf 1 januari 2026 wordt het kernwinkelgebied van Zaandam een zero-emissiezone. Bestel- en vrachtauto’s die goederen of diensten komen leveren in dit gebied, moeten dan uitstootvrij zijn.

In andere gemeenten, zoals Amsterdam, gelden al eerder uitstootvrije zones.  Op de site Zero Emissie Stadslogistiek ziet u wat de algemene landelijke eisen en overgangsregelingen zijn voor uitstootvrije gebieden. 

Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling. 

Voor sommige voertuigen geldt een vrijstelling of kan er een ontheffing worden aangevraagd.
Lees meer over vrijstellingen en ontheffingen.

Wilt uw weten wat voor u geldt, doe dan de kentekencheck.

Kenteken check

In onderstaande plaatjes worden de negen belangrijkste oplossingsrichtingen voor handigere en uitstootvrije stadslogistiek weergegeven:

Efficiëntere routes door slim plannen

Slim plannen door bijvoorbeeld afstemmen van levertijden kan leiden tot efficiëntere routes met minder gereden kilometers in de stad tot gevolg.

Ontkoppelpunt aan de rand van de Zero-emissiezone (wisselbak of wisselen trekker)

Het gebruik van ontkoppelpunten (wisselbak of wisselen van trekker) aan de rand van de stad zorgen voor meer emissievrije kilometers.

Bundelen buiten de Zero-emissiezone

Bundeling van goederen in een hub aan de rand van de stad maakt het vervoer handiger. Goederen worden in de hub overgeslagen naar kleinere elektrische voertuigen die zo goed mogelijk beladen zijn.  

Microhub binnen de ZES Zone

Het kan gebruikt worden als overslagpunt naar algemene distributie door gebruik te maken van bakfietsen en LEVV’s voor het leveren van goederen in de binnenstad. Ook kunnen microhubs gebruikt worden als (tijdelijk) magazijn in de binnenstad.

Bundelen door te leveren aan afhaalpunten

Een bestelbus of vrachtwagen levert pakketten aan een afhaalpunt. Klanten kunnen de pakketten daarna zelf ophalen bij het afhaalpunt.

Verschuiving naar kleinere voertuigen 

Voor sommige ritten is een bestelbus niet nodig. Deze ritten kunnen uitgevoerd worden met kleinere voertuigen (LEVV’s of bakfiets). Hierdoor zijn minder ritten met een bestelbus nodig. Het kan ook parkeerkosten schelen.

Gebundeld afval ophalen

Door het afval van verschillende bedrijven in een gebied gezamenlijk in te zamelen, zijn er minder ritten nodig. Met dit zogenaamde white label concept wordt afval door een gezamenlijk voertuig gebundeld opgehaald. De bedrijven maken samen afspraken over wie een rit uitvoert en over de verdeling van de kosten en opbrengsten.

Bundeling afdwingen door inkoop

Door leveringen van meerdere leveranciers te bundelen zijn er minder ritten nodig. De leveranciers worden verplicht te leveren aan een hub aan de rand van de stad.  

Personeel met OV, fiets, carpoolen of P+R

Leveranciers voor facilitaire dienstverlening of bouw kunnen goederen zoals gereedschap en klein materiaal direct naar het project of de bouwlocatie sturen. Het personeel hoeft daardoor niet altijd meer met de eigen bestelauto naar de werkplek te reizen.

In Zaanstad moeten bedrijven hun gereden kilometers binnen zero-emissiezones vanaf 1 januari 2026 uitstootvrij afleggen. Dit kan door voertuigen te vervangen voor een uitstootvrij alternatief. Maar het kan ook door uw logistieke proces op een andere manier in te richten. Minder ritten dragen bij aan een leefbare en bereikbare stad. Verschillende soorten bedrijven kunnen gebruikmaken van specifieke oplossingen om dit te bereiken. Hieronder vindt u verschillende voorbeelden.

Vers, horeca, retail & specialisten

Bent u actief in de horeca, heeft u een speciaalzaak of een winkel in de binnenstad? Kies dan een kleiner, uitstootvrij voertuig voor uw producten. Dit kan ook in combinatie met een hub aan de rand van de stad. Producten worden op de hub gebundeld en voor de deur of rechtstreeks bij uw klant afgeleverd. U heeft dan geen eigen bestelbus nodig, dit scheelt tijd en geld.

Facilitair, service & bouw

Bent u timmerman, loodgieter, installateur of biedt u een andere service aan?  Dan is het misschien mogelijk om met een kleiner voertuig naar uw klus te gaan. 

Soms is het mogelijk dat uw leverancier uw goederen en gereedschap direct op de werkplek aflevert. U heeft de bestelbus dan niet of minder nodig.

Afval

Om afvalinzameling efficiënter uit te voeren, kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van kleinere voertuigen voor het ophalen van bedrijfsafval. Deze kleinere voertuigen brengen het afval vervolgens naar een centrale locatie, waar het wordt overgeladen naar grotere voertuigen. Een alternatieve aanpak is het bundelen van ritten, waarbij verschillende aanbieders onderling afspraken maken over wie het afval ophaalt.

Express en pakketten 

Goederen worden met een elektrische bestelbus of kleine vrachtwagen naar de microhub gebracht. Met kleine elektrische voertuigen kunt u van de microhub de goederen naar de klant brengen. 

Een andere optie is de inzet van afhaalpunten. De koeriersdienst bezorgt alle pakketten samen aan een afleverpunt. De klant kan zijn pakket bij dit afhaalpunt ophalen.

Heeft u een vraag of een opmerking, stuur dan een e-mail naar zes@zaanstad.nl.

Onze adviseur helpt u graag op weg met een persoonlijk advies. Tijdens het gesprek kijkt de adviseur naar uw situatie en denkt mee u mee hoe u zich kunt voorbereiden. Denk aan welke subsidies er zijn maar ook aan praktische tips.

Heeft u interesse in een gratis adviesgesprek? Stuur dan een mail naar info@vandenhurkadvies.nl

De veelgestelde vragen vindt u hier.