Veelgestelde vragen Zaanse Schans

Toegang en toegangsprijzen

Voor de Nederlandse doelgroep zijn er verschillende kortingsmogelijkheden.  Zoals de Museumkaart, Vriendenloterijpas, kortingsacties via ANWB of acties in de supermarkt.

Hoe dit systeem precies vorm krijgt, wordt nog uitgewerkt en besproken met de betrokken partijen.

Hoe dit systeem precies vorm krijgt, wordt nog uitgewerkt en besproken met de betrokken partijen.

17,50 euro voor een toegangskaartje voor een volwassen persoon is een prima prijs. Voor kinderen gelden lagere tarieven. We hebben dit vergeleken met andere toeristische attracties wereldwijd.

Verplaatsing van het Zaans Museum is geen realistische optie. Het lost de problemen op en rond de Zaanse Schans wat betreft drukte en veiligheid niet op. Inhoudelijk speelt het museum juist een belangrijke rol in het vertellen van het verhaal van de Zaanse Schans en de Zaanstreek. Die rol willen we de komende jaren verder versterken. In ons plan krijgt het museum een grotere rol bij een bezoek, met meer aandacht voor de geschiedenis, verhalen en betekenis van de Zaanse Schans. Zo sluit het museum straks beter aan bij de totale bezoekersbeleving.

En financieel zou een verhuizing een enorme investering vragen, terwijl we die middelen juist nodig hebben voor onderhoud, erfgoed en verbetering van het gebied.

Betrokkenheid en bijdrage van ondernemers

Mocht dit zo zijn, dan is het niet genoeg om het structureel te zorgen voor behoud.

Het aanpakken van verkeersveiligheid van Zaanse Schans en de omgeving is onderdeel van het mobiliteitsplan.

Zaanstad is geen partij in het conflict tussen vereniging de Zaansche Molen en en de familie Kempenaar van molen De Kat. Zaanstad hoopt dat de partijen samen tot een oplossing komen.

De investeringen in een nieuw fietsnetwerk en parkeerplaatsen dragen bij aan veiligheid in het verkeer rondom de Zaanse Schans. De gemeente gaat in de toekomst door dit model ook extra capaciteit inzetten rondom de Zaanse Schans om de verkeersveiligheid te handhaven en parkeerproblematiek aan te pakken. 

Parkeren

Op korte termijn willen we in gesprek gaan met de ondernemers in de omgeving om te kijken wat er eventueel mogelijk is als tijdelijke parkeeroplossing. Op de lange termijn zullen we indien het voorstel wordt aangenomen, een parkeergarage bouwen achter het Zaanse Schans museum en eventueel nog een uitwijkplek naar de P+R bij de Burger King indien de parkeergarage niet toereikend is. Daarnaast zullen we ook kijken naar parkeerregulering in de omliggende wijken, hiervoor zal er eerst een draagvlakonderzoek komen.

Het invoeren van gereguleerd parkeren is een van de mogelijkheden om parkeeroverlast tegen te gaan. Dit is ook een maatregel (lange termijn) dat in het mobiliteitsplan staat.

Momenteel hanteert de gemeente de onderstaande werkwijze voor het invoeren van betaald parkeren:

Meldingen: bewoners en/of bedrijven kunnen een hoge parkeerdruk in de straat/ de wijk ervaren. Zij kunnen hiervan melding maken bij de gemeente Zaanstad via het Klantcontactcentrum, de wijkmanager of via Signalen (meldingen openbare ruimte).  

Analyse: de melding met de klacht van de hoge parkeerdruk wordt in behandeling genomen door het team Parkeren. Het team analyseert de klacht. Dit doen ze onder andere aan de hand van parkeerdrukmetingen en in bepaalde gevallen een kentekenonderzoek.  

Draagvlakmeting: de analyse kan leiden tot een positief advies vanuit het team om het proces van invoeren betaald parkeren te starten. De eerste stap is dan het uitvoeren van een draagvlakenquête onder de bewoners en bedrijven van het betreffende gebied.  

Wel/niet betaald parkeren: indien er voldoende draagvlak is voor een invoering, vindt er besluitvorming plaats en wordt de invoering verder ingezet.  

We hebben onlangs via de wijkmanager melding  vanuit het gebied rondom de Zaanse Schans ontvangen, vervolgstappen zoals een verdere analyse kan hierdoor gestart worden.

Indien er genoeg draagvlak is voor gereguleerd parkeren, zouden ook de leden van de zeilvereniging voor de parkeerkosten moeten gaan betalen.

Dit hebben we als lange termijn oplossing staan bij de P+R bij de Burger King.

De aanvraag van HVE betrof het afwijken van het bestemmingsplan ten behoeve van het tijdelijk (5 jaar) aanbieden van parkeermogelijkheden voor bezoekers van de Zaanse Schans. En was getoetst aan de beoordelingsregels hiervoor in het omgevingsplan. 

Echter heeft het betreffende perceel de bestemming ‘bedrijventerrein’ in het bestemmingsplan ‘Zaandam Noord’, tegenwoordig het Omgevingsplan gemeente Zaanstad. Het gebruik van het terrein als parkeerplaats ten behoeve van een andere functie zoals cultuur en ontspanning is niet toegestaan en is in strijd met de bestemming bedrijventerrein.

Het terrein is te ver gelegen van de Zaanse Schans, dus niet geschikt als officiële parkeerterrein voor de Zaanse Schans. Bezoekers zullen dan alsnog elders proberen dichterbij te parkeren.  

Helaas hebben wij als gemeente geen invloed op wat er gebeurt op het internet.

Om de overlast zoveel mogelijk te beperken proberen we de bezoekers van de Zaanse Schans de wijken uit te krijgen door goede/aantrekkelijke alternatieven aan te bieden (parkeren op de Zaanse Schans en uitwijklocatie P+R Burger King).

Deze locatie was niet geschikt voor het stallen van campers maar werd tijdelijk zo gebruikt. Er wordt momenteel gewerkt aan de plannen voor een beter en geschikte locatie voor het stallen van de campers aan de H.G. Scholtenstraat. 

Bereikbaarheid

Er is op dit moment een parkeerterrein waar de bezoekers gebruik van kunnen maken. Helaas is deze nu vaak vol. Daarom hebben we als maatregel om extra parkeerplekken te realiseren door middel van een parkeergarage.

De herinrichting van de rotonde en de mogelijke bijbehorende oplossingen vallen binnen het project van de provincie Noord-Holland. De provincie is verantwoordelijk voor dit proces. 

Wij hebben als gemeente helaas geen invloed op de verschillende navigatieapps en de informatie die op basis van opendata beschikbaar wordt gesteld.

Veiligheid en leefbaarheid

Tourbussen kunnen op dit moment op de Zaanse Schans parkeren. Dit zorgt nu echter voor onveilige situaties, dus willen we dit ook verplaatsen. Zodra de inkomsten uit het exploitatiemodel beschikbaar komen, zullen we dit nader onderzoeken en uitwerken.  

Voor de korte termijn willen we in gesprek gaan met de ondernemers in de omgeving, om de mogelijkheden voor het tijdelijk openstellen van hun privé parkeerplekken/parkeerterrein te onderzoeken. Wel met als voorwaarde dat dit veilig en leefbaar voor de bewoners en omgeving eromheen moet blijven maar ook dat het in lijn is en blijft met het huidig betaald parkeren verdienmodel van de Zaanse Schans.  

Voor de lange termijn zullen we de verschillende oplossingen vanuit het mobiliteitsplan met betrekking tot parkeren van alle voertuigen verder onderzoeken (voorkeurlocaties: terrein achter het museum en de P+R locatie bij de Burger King).

Er is op dit moment voor onvoldoende alternatief voor de bezoekers om hun auto’s op de Zaanse Schans te parkeren, waardoor mensen in de omliggende wijken een parkeerplaats gaan zoeken.  Om de overlast zoveel mogelijk te beperken proberen we met de maatregelen uit het mobiliteitsplan, de bezoekers van de Zaanse Schans de wijken uit te krijgen door goede/aantrekkelijke alternatieven aan te bieden (parkeren op de Zaanse Schans en uitwijklocatie P+R Burger King).

In de plannen zijn de omliggende wijken zoals Oud-Koog, Zaandijk en Haaldersbroek ook een stakeholder. De toekomstige/vervolgplannen zullen we uiteraard ook met de omliggende wijken afstemmen.

Het is toegestaan dat voertuigen even op weg staan om goederen te laden te lossen, ook degene met buitenlandse kentekens. 

Fietspad

Na het vaststellen door de raad gaan we de drie varianten verder onderzoeken en uitwerken. Op verschillende momenten in het proces komen we met resultaten bij betrokken inwoners terug totdat er een variant ligt waar voornamelijk de gebruiker zich in kan vinden/wat optimaal voor de fietser is.

De fietsroute waar het om gaat is het doorgaande fietspad Kalverringdijk die door het gebied Zaanse Schans loopt. Na het vaststellen door de raad gaan we de drie varianten verder onderzoeken.  De fietsroute over de Engewormer is hier geen onderdeel van. 

In het verleden zijn kleine gedragsmaatregelen uitgevoerd, zoals extra markering op het voetpad en fietspad en het maaien van zichtbelemmerend groen. Deze willen we herhalen en ook via andere ingangen citymarketing/site Zaanse schans, de buitenlandse bezoeker op de Nederlandse verkeersregels attenderen.

Voor leveranciers zal de huidige bevoorradingsroute op de Zaanse Schans en toegankelijk blijven, ook in de nieuwe situatie. 

Door het deels afsluiten van het gebied kan er gewerkt worden met kaartverkoop. Door slim gebruik te maken van tijdsloten kunnen bezoekersstromen gereguleerd worden. Ook kunnen vanuit de inkomsten extra toezichthouders betaald worden.

Na het vaststellen door de raad gaan we de drie varianten verder onderzoeken en verder uitwerken. 

Een fietspad dóór het Natura-2000 gebied is geen optie. Een fietspad vlak langs het gebied is wel een optie.

Looproutes en infrastructuur

Na onttrekking is het nodig om op de een of andere manier het gebied af te sluiten. Hierbij wordt rekening gehouden met het authentieke karakter van de Zaanse Schans. 

Dit is onderdeel van nadere uitwerking, de gemeente is er bewust van dat deze noodzaak tot openbare toiletten er is.

Verbeterde toiletvoorzieningen op de Schans is onderdeel van verbeterplan. Tot hoe laat deze voorzieningen open zijn volgt bij nadere uitwerking.

Handhaving en schoonmaak

Zaanstad heeft een vast aantal handhavers. Als er op andere momenten elders prioriteiten liggen, ligt daar de aandacht. Zaanstad heeft op dit moment geen middelen om extra handhaving in te zetten.

Als dit de vuilnisbakken op de Zaanse Schans betreft, dan kan dit worden meegenomen in de uitwerking.

Planvorming en participatie

Verkeerstechnische problemen komen aan de orde in het mobiliteitsplan dat zich onder andere richt op de omgeving. Omwonenden worden nog beter betrokken bij toekomstige participatie bij de uitwerking van het plan. 

We willen het erfgoed van de Zaanse Schans behouden, zonder extra belastingdruk voor de inwoners van Zaanstad. Het geld vanuit het toerisme zetten we in voor veiligheid, drukteregulering en leefbaarheid op de Zaanse Schans.

Voor de bewoners van de Zaanse Schans is het belangrijk de leefbaarheid te verbeteren en een goede balans te realiseren tussen wonen en toerisme. De plannen die er nu liggen komen overeen met deze wensen. Uitvoering van de plannen betekent ook samenwerken met alle betrokkenen in het hele gebied om deze klus te klaren. 

Het vergt een strakke planning, we denken dat dit realistisch is omdat meerdere processen parallel aan elkaar kunnen worden opgezet/uitgewerkt.

Ja, er is zeker ruimte voor bredere participatie in toekomst.

Het zit iets anders, de geldigheid van het ticket is niet helemaal vergelijkbaar (rondvaart, molens, audiotour en app-gebruik).

De gemeente is hier sinds 2015 mee bezig. Er zijn al vele inspanningen gedaan, resulterend in de ontwikkelstrategie in 2020. Door corona heeft het allemaal even stilgelegen, in de loop van de tijd is het weer opgepakt.