Samenvatting gesprekken Kaaikhof/winkelcentrum De Saen

Op deze pagina kunt u de samenvattingen lezen van de gesprekken met een groep vertegenwoordigers over het project. De groep vertegenwoordigers bestaat uit onder andere bewoners, winkeliers en vastgoedeigenaren.

Wilt u de volledige gespreksverslagen ontvangen? Deze kunt u opvragen door te mailen naar w.rats@zaanstad.nl.

Tijdens het eerste gesprek is de verkeerssituatie besproken.

  • Aanleiding: Overlast van fietsers, brommers, en ander verkeer op het Saenplein, waaronder expeditie verkeer en pakketbezorgers.
  • Doel: Oplossingen vinden voor de verkeersproblematiek en de kwaliteit van het Saenplein verbeteren.
  • Motie: Er is een motie aangenomen door de gemeenteraad van Zaanstad waarin het college oproept om onderzoek te doen naar een nieuwe inrichting van de toegang van de drie wandelroutes richting het Saenplein. Waarbij er duidelijke ontmoediging moet komen voor fietsers en brommers om door te rijden, maar van hun fiets of brommer af te stappen.
  • Handhaving: Bewoners en belanghebbenden benadrukken het belang van strikte handhaving; de verwachting is dat zonder extra handhaving de maatregelen weinig effect gaan hebben.
  • Tijdelijke boombakken: Er worden eind augustus en in september tijdelijke boombakken op het plein neergezet om te onderzoeken of dit een remmende werking heeft op het fiets- en brommerverkeer over het plein.
  • Verkeersonderzoek: Een nulmeting is gedaan om het aantal ‘fietsbewegingen’ in kaart te brengen. Na de plaatsing van de tijdelijke boombakken doen we nieuwe metingen.
  • Overige obstakels: Voorstellen zoals verplaatsing van paaltjes, het plaatsen van zigzag obstakels en drempels om fietsverkeer af te remmen en het verplaatsen van fietsnietjes zijn meegenomen in het overleg.
  • Expeditie Verkeer: Er wordt overlast ervaren door vrachtwagens die venstertijden negeren. Er zijn voorstellen besproken voor andere routes en maatregelen.
  • Nooddiensten: Besproken oplossingen moeten rekening houden met de toegankelijkheid voor de brandweer en nooddiensten; dit wordt verder uitgezocht.

Tijdens het tweede gesprek is het verkeer en de mogelijkheden voor nieuwe inrichting en vergroening besproken.

  • Doel: Oplossingen vinden voor verkeersproblematiek en vergroening van Winkelcentrum De Saen, door middel van samenwerking tussen betrokken partijen.
  • Tijdelijke boombakken: Tien boombakken zijn als proef geplaatst om fiets- en brommerverkeer te verminderen. De eerste observaties zijn voorzichtig positief, maar ook gemengd met zowel voordelen (minder verkeer, meer schaduw, meer spelende kinderen en rust op het plein) als nadelen (fietsers gaan nu meer langs de winkels in de rondgang). Aanvullende tijdelijke maatregelen die komende week volgen zijn het plaatsen van dranghekken voor de toegangswegen met banners ‘Wandelgebied, fietsers afstappen’.
  • Expeditieverkeer: Er is noodzakelijk expeditie verkeer op het plein en in de stegen. Voor het niet noodzakelijke verkeer zoeken we naar alternatieve oplossingen zoals meer parkeerplekken voor laden en lossen naast de toegang van de zijstegen. Een apart gesprek met winkeliers over maatregelen en inrichting wordt ingepland.
  • Meetgegevens 0-meting verkeer: In juni zijn verkeerstellingen van fiets en brommerverkeer over het plein uitgevoerd als 0-meting. Dit wordt in september herhaald zodat we effecten van tijdelijke boombakken kunnen meten.
  • Handhaving: deelnemers zijn van mening dat handhaving een belangrijk onderdeel moet vormen om de verkeersdrukte te beheersen. Projectteam gaat hierover in gesprek met handhaving.
  • Fietssluis: Een fietssluis bij het Japanse restaurant wordt voorgesteld door projectteam om snelheid van fietsers af te remmen. Dit voorstel wordt breed gedragen en zal binnenkort worden uitgevoerd.
  • Parkeerproblematiek: Er zijn meestal voldoende parkeerplekken rondom het winkelcentrum, maar piekmomenten zorgen voor drukte. Een onderzoek naar het gebruik van de parkeerplaatsen rondom het winkelcentrum en op het parkeerdek volgt. En een test met tijdelijke boombakken op enkele parkeerplaatsen.
  • Herinrichting plein: Er zijn plannen om het plein aantrekkelijker en groener te maken door het meer in te richten als verblijfsgebied. o.a. fietsnietjes te verplaatsen naar de zijstraten en meer groen toe te voegen. Deelnemers benadrukken dat groen ook netjes moet worden onderhouden.
  • Vervolgstappen: De input van de twee gesprekken wordt verwerkt in een schetsontwerp, met een gepland overleg met winkeliers eind september en een volgende bijeenkomst met vertegenwoordigers vanuit onder andere bewoners, winkeliers en vastgoedeigenaren op maandag 21 oktober.